Zacznij od wody…


Od czego zaczynam każdy dzień?

Od wody!

Jedną z pierwszych rzeczy jaką robię zaraz po wstaniu to wypicie 1-2 szklanek wody.

Tyle potrzebuje nasz organizm aby „wystartować” w nowy dzień.

Często nie zdajemy sobie sprawy, ile dolegliwości, które nas męczą, mogą mieć związek z wodą.

➡️ Ból głowy to jeden z symptomów powszechnie znanych, jednak jak często przy bólu głowy zastanawiamy się czy wystarczająco nawodniliśmy nasz organizm? Zapewne znajdziemy dużo innych powodów, jak stres, zmęczenie, zbyt duży natłok obowiązków. A czasami wystarczy wypicie szklanki- dwóch wody i ból głowy mija bez tabletki. Nawet jeśli ból nie był spowodowany odwodnieniem, to woda rewelacyjnie radzi sobie nawet z takim groźnym wrogiem jakim jest stres.

❌ Bóle i zawroty głowy, nudności, przyśpieszenie akcji serca, występujące naprzemienne pobudzenie i otępienie, nieuzasadniony spadek masy ciała – to tylko niektóre objawy odwodnienia. Jeżeli odczuwasz powyższe symptomy, zanim uddasz się do lekarza, przeanalizuj swoją dietę pod kątem ilości spożywanej wody.

💧 Woda jest niezbędnym i kluczowym składnikiem zdrowego żywienia – odpowiada za szereg procesów w tym m.in metaboliczny i oczyszczający – pomaga usunąć szkodliwe produkty przemiany materii i ułatwia ich wydalanie – co jest bardzo istotne z perspektywy naszego zdrowia. Poza tym pomaga w transporcie tlenu i składników mineralnych do komórek, zapewnia optymalną prace jelit czy bierze udział w procesie oddychania.

❗️Ważna informacja dla Pań – zanim pójdziecie do drogerii wydać fortunę na kremy przeciwzmarszczkowe – nawodnijcie odpowiednio organizm. Woda to też „naturalny krem” dla naszej skóry – nawilża i nadaje jej sprężystości.

Jednak, nie funkcje wody w organizmie są intencją tego wpisu, a uświadomienie jak istotna jest woda w naszej diecie. To, że świat nie istniałby bez wody jest oczywiste, ale dlaczego takim nie jest w przypadku naszych organizmów. W 70% składamy sie z wody, jeżeli nie dostarczamy jej na bieżąco możemy zacząć odczuwać skutki odwodnienia. Dziennie na przemiany metaboliczne, oddychanie, wydalanie zużywamy ok. 2 litrów wody, którą koniecznie należy uzupełnić – robisz to?

Jeżeli nie dostarczasz odpowiedniej ilości wody do organizmu nie ma on szans on dobrze funkcjonować. Zachwiane są wszystkie procesy w nim przebiegąjące. Organizm jest w stanie stresu ponieważ musi organizować sobie podstawowy składnik do życia. Pewnie wiesz, że bez jedzenia możemy przetrwać nawet 40 dni, bez wody tylko 7 … nadal uważasz, że nie musisz się nią przejmować? Dlatego w trosce o siebie, zdrowie i swoją przyszłość – chwyć tą szklankę i napij się wody.

▫️▪️▫️Ile należy jej wypijać

To już uwarunkowania indywidualne, ale przyjmuje się za minimum 1,5litra wody w ciągu dnia.

Jedną z metod wyliczania zapotrzebowania na wodę jest uzależnienie jej od ilości kilogramów i tak przyjmuje się, że powinno się spożywać ~30 mililitrów na kilogram masy ciała. Istnieje również wzór wg którego można wyliczyć ilość dostarczanej wody:

1500ml +15ml x każdy kilogram masy ciała powyżej 20

Przykładowo dla osoby ważącej 50kg

1500ml + 15ml x (50-20) = 1,9 litra wody

Jedną ze znanych sposobów jest metoda 8×8 – czyli wypijanie 8 razy dziennie ok. 8 szklanek wody (wg źródła – 8 uncji) – czyli w sumie 2,5 litra w ciągu dnia.Należy pamiętać, że im więcej kalorii spożywamy tym więcej powinniśmy też dostarczać wody naszemu organizmowi (1 kaloria – 1 mililitr wody).

▫️▪️▫️Jaką wodę wybrać?

Wybierając wodę należy zwrócić uwagę na zawartiość składników mineralnych – woda jest ich bardzo dobrym źródłem. Przyjmuje się, że woda nie powinna mieć ich mniej niż 250mg/l (niektore źródła mówią o 500mg/l) i nie więcej niż 1500mg/l. Te informacje podane są zawsze na etykiecie produktu, jak również te czy jest to woda źródlana czy mineralna.

Poza tym Panowie potrzebują jej więcej niż Panie, osoby pracujące fizycznie więcej od osób mających siedzący tryb pracy, osoby mieszkające w ciepłym klimacie i kobiety w ciąży szczególnie powinni zadbać o jej większe spożycie.

Pozostaje jeszcze dobór wody – pij jakąkolwiek – gazowaną, naturalną, z ziołami, z cytryną, z lodem, rozmrożoną, z kawałkami świeżych owoców – każda będzie lepsza od żadnej – znajdź swoją.

0AFD62A1-C9E5-4341-93B2-8888BD20FB5C

Bo woda to życie…