Mentoring dietetyczny – spotkanie pierwsze


Podczas pierwszego ze spotkań w Mentoringu Dietetycznym omawiany jest temat wody – jej szczególnej funkcji i powodów, dla których warto ją jednak spożywać.

Ale zanim to następuje, poznajemy powody, dla których ogólnie warto zacząć zmianę swoich nawyków żywieniowych.

Zatem od początku:

Moim głównym zadaniem podczas pracy z Podpiecznymi jest przekonanie ich, że zmiana sposobu odżywiania to najlepsza z możliwych inwestycji w siebie.

Dlaczego?

Pewnie znasz powiedzenie, że jesteś tym co jesz? Nie jest one pustym sloganem. Nasze komórki odnawiają się na bieżąco z pożywienia, które im dostarczamy. Zatem z tego co spożywamy nasz organizm organizuje sobie niezbędne substancje do przetrwania. Jeżeli nie dostarczasz odpowiednich składników – zaburzona zostaje równowaga funkcjonowania. W dłuższej perspektywie może ona przełożyć się na choroby przewlekłe, a napewno na gorsze samopoczucie. Każdy z uczestników Programu, pierwsze co zauważa to poprawę samopoczucia – po wprowadzeniu już niewielkich zmian.

Grafika przedstawia orientacyjny czas regeneracji komórek w poszczególnych narządach:

 

Dlaczego jednak powinniśmy zadbać o dobre odżywienie naszych komórek? W celu wyjaśnienia posłużę się metaforą.

Znasz Bajkę o Trzech Świnkach?

Streszcze.

Trzy świnki otrzymując od Mamy tą samą kwotę, rozpoczęły samodzielne życie. Jedna ze świnek swój majątek zainwestowała w dom ze słomy, wierząc że przeżyje w nim długie i szczęśliwe życie. Po jakimś czasie przyszedł zły wilk i zmuchnął domek świnki, kończąc tym samym jej żywot. Druga ze Świnek swoje pieniążki zainwestowała w domek drewniany. Jednak historia z wilkiem się powtórzyła, została przez niego pożarta zaraz po zmuchnięciu domku. Trzecia ze Świnek postawiła domek murowany. Mimo wielu prób wilk nie mog się do nie dostać, a domek stał solidnie, chroniąc tym samym życie świnki.

Domki w powyższej bajce to nasze organizmy, wilk to wszelkiego rodzaju sytuacje stresowe, choroby, nagłe zagrożenie – wszystko co może być niebezpieczne dla naszego organizmu. A to jak sobie z tym poradzi, zależy w dużej mierze od jego kondycji. Jeżeli jest dobrze odżywiony, z dobrych materiałów wykonane są cegiełki czyli komórki, to zagrożenie przyjmie zdecydowanie lepiej.

Woda

Pierwszym w mojej opinii krokiem do zamiany swoich nawyków na zdrowe, to nauka picia wody. Brzmi paradoksalnie – każdy z nas przecież umieć pić. Każdy z nas też zna z lekcji biologii funkcje wody: transport, termoregulacja, oczyszczanie z toksyn, wspomaganie pracy jelit, i wielu innych. Człowiek w 70% składa się z wody, zatem jest ona niezbędna do prawidłowych procesów życiowych. Świadczyć o tym może fakt, że bez wody jesteśmy w stanie przeżyć zaledwie kilka dni, bez jedzenia 10 razy dłużej – mimo to zapominamy często o jej piciu, natomiast o jedzeniu rzadko😉

Myśle, że zwłaszcza dla osób toczących walkę z niechcianymi kilogramami jest to bardzo ważne ponieważ niedobór już jednej szklanki wody powoduje spowolnienie przemiany materii o 3%!

Dlaczego musimy uzupełniać wodę?

Wode należy uzupełniać, ponieważ na bieżąco ją wydatkujemy. I tak przyjmuje się, że ok 1 litra w ciągu doby  wydalamy z kałem i moczem, kolejne ok. pół litra zużywamy przez oddychanie, i podobną ilość tracimy przez skórę. Zatem każdego dnia tracimy ok. 2 litrów wody, które niezbędnie musimy uzupełnić. Niestety ilość wody spożywanej w posiłkach jest zazwyczaj niewystraczjąca i jest w formie słabo przyswajalnej.

Przyjmuje się, że dorośli ważący powyżej 40kg, powinni przyjmować 30-35ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Przykładowo:

Osoba o masie ciała 70kg powinna spożywać ok. 2250ml

Najlepiej 1-2 szklanek spożyć zaraz po przebudzeniu – wtedy nasze komórki potrzebują jej w większej ilości po nocy.

Objawy odwodnienia.

Do stanu odwodnienia doprowadzamy się często – czułeś niedawno suchość w ustach? To pierwszy z sygnałów – oznacza, że doszło do 1-2% odwodnienia. W dłuższej perspektywie mogą pojawiać się:

  • Ciemne zabarwienie moczu, mała jego objętość
  • Sucha błona śluzowa jamy ustnej
  • Sucha skóra
  • Zaparcia
  • Uczucie gorąca, duszności
  • Osłabienie, bóle głowy

Czasami doszukujemy się problemów zdrowotnych, a okazuje się, że wystarczy spożywać odpowiednią ilość wody i objawy rzekomych chorób znikają.

Jakie napoje wybierać?

Najlepiej nawadnia nas czysta woda – Należy wybierać tą wodę, którą ma więcej składników mineralnych, zwłaszcza wapnia, magnezu, ale mniej sodu.

Herbata nie oczyszcza z toksyn i zawiera taniny, które powodują zmniejszenie sprzyswajania wielu składników mineralnych, m.in wapnia, żelaza i magnezu.

Napoje słodzone i gazowane to głównie puste kalorie. Dodatkowo napoje gazowane mogą powodować wzdęcia i problemy jelitowe.

Woda gazowana może powodować szybsze poczucie zaspokojenia pragnienia, przez co co spożywamy jej mniej.

Jaką wodę zatem wybrać?

Źródlana – mają śladowe ilości minerałów.

Mineralna – ma więcej składników mineralnych od wody źródlanej, dzięki czemu uzupełnia ich braki w organizmie. Należy zwracać uwagę na zawartość ich w wodzie, którą wybieramy – najlepiej kupować te o zawartości pomiędzy 500-1500mg/l.

Wysokozmineralizowana – wspomagają zaopatrzenie organizmu w dane minerały, mogą mieć właściwości lecznicze. Należy z tego powodu kontrolować ich spożycie ponieważ nadmiar również pierwiastków jest szkodliwy jak niedobór – tyczy się to w zasadzie wszystkiego w naturze..

„Kranówka” – ma swoich zwolenników i przeciwników. Zanim zaczniemy pić wodę dostępną w krainie należy sprawdzić jej stan – często te informacje są dostępne na stronach Urzędów Miasta

 

Poza tym pamietajmy, że:

❗️Małe dzieci potrzebują więcej wody niż dorośli i szybciej się odwadniają

❗️W upały tracimy więcej wody i należy jej w te dni spożywać więcej

❗️Więcej wody zużywamy tez podczas treningów – należy zwiększyć jej podaż.

❗️Więcej wody zużywa nasz organizm w stanie gorączki – dlatego tak ważne jest jej większe spożywanie w tym stanie.

 

Pierwszy krok za nami…

 

Teraz zadaj sobie szczerze kilka pytań:

Ile wody spożywasz w ciągu dnia – rzeczywiście?

Ile pijesz herbat, kaw, a ile czystej wody?

Czy zaraz po przebudzeniu wypijasz wodę?

Masz symptomy świadczące o ciągłym odwodnieniu (zaparcia, problemy z trawieniem, sucha skóra).

 

Mam nadzieje, że czujesz się dostatecznie zmobilizowany?

Zatem, w tym tygodniu popracuj nad regularnym spożywaniem wody w ciągu dnia. Wypicie 4 szklanek wieczorem nie przyniesie tego samego rezultatu co spożywanie w małych ilościach regularnie przez cały dzień.  Ważne jest picie w ciągu dnia, ale też bardzo ważne jest wypicie wody zaraz po przebudzeniu  – na tym skup swoją uwagę.

W tym tygodniu każdego dnia wypijaj ok 2 litrów wody, z czego 1-2 szklanek zaraz po przebudzeniu.

Jeżeli nie masz pomysłu jak to zrobić – daj znać – znajdziemy metodę dobraną indywidualnie do Ciebie🙂

 

Ania